De ce fierbe copilul în mămăligă

  • [spectacol de teatru]

  • Edith Alibec

  • 08/12/2024 - 20:00

De: Aglaja Veteranyi
One Woman Show
Cu: Edith Alibec
Regia: Dana Paraschiv
Point // 21.05.2022 // 20:00 - 21:30

Spectacolul este marele câștigător al Festivalului de Teatru Bacău Fest Monodrame 2018. A câștigat toate cele 3 premii: Marele Premiu, Premiul "Dinu Apetrei" Actori pt. Actori, Premiul Ștefan Iordache.

Synopsis:
Cu o mamă care atârnă de păr și un tată care este clovn, Aglaja are o singură dorință: să devină la fel de faimoasă ca Sophia Loren când se face mare. Dar familia trăiește mereu pe drumuri după ce a fugit din România pentru a dobândi faimă și lux în Vest. O să se dovedească ambițiile familiei doar niște simple iluzii?

Un spectacol nomad care poate fi jucat în limba română, germană sau engleză și care a avut premiera în Munich, Germania. A fost prezentat ulterior la renumitul Cabaret Voltaire în Zürich, iar apoi în Londra, Stockholm, Passau, New York. A participat și la numeroase festivaluri în România.

 

RECENZII

"O revelatie care mi-a trecut ca prin farmec la recitalul de vineri. O adevărată revelație! Știam textul, i-am citit cărțile Aglajei Veterany, și i-am regăsit sensibilitatea frisonantă, lirismul ulcerat,vulnerabilitate ființei în recitalul de excepție „De ce fierbe copilul în mămăligă”, în care foarte tânăra actriță Edith Alibec a făcut o demonstrație de actorie care merită toate aplauzele. În regia inteligentă și foarte nuanțată a Danei Paraschiv, actrița a pus în valoare textul lui Veterany, o scriitoare cu un destin tragic, care s-a sinucis de tânără, explorându-i, într-un chip acut, foarte expresiv, sensurile profunde. Jocul ei este caracterizat printr-o naturalețe inundatoare, printr-un firesc artistic, atent filtrat, prin imaginație, inventivitate și multă căldură.

O urmărești sedus de forța și grația prin care animă niște simple obiecte, o eșarfă, un frac, de exemplu, figurând personaje cu care intră în relație, sugerând o atmosferă, reînviind amintiri, etc. Edith Alibec este versatilă, sinceră, transpunându-se cu ușurință și foarte credibil în fetița care, trăind departe de țara ei, în lumea circului, este încercată dureros de sentimentul dezrădăcinării și al unei incerte identități. În plus, o obsedează, o macină teribila spaimă că mama ei, acrobată, ar putea să cadă, oricând, de la înălțime, și să moară. În acest personaj cuceritor prin candoare și o sensibilitate de „écorché vif”, actrița a strălucit, pur și simplu, convingându-ne că deține un talent de o factură specială."

CARMEN MIHALACHE, critic teatru

https://www.desteptarea.ro/bacaufest-monodrame-alte-insemnari-din-jurnalul-unui-critic/

----------------

"Pe masura ce actiunea se amplifica si dramatismul crestea, atunci am simtit ca aceasta fetita care interpreta rolul Aglajei si care il interpreta atat de autentic, incat imi venea greu sa cred ca este o actrita profesionista, ea in interioriul meu se confunda tot mai mult cu Aglaja, ceea ce inseamna ca ea a iubit-o cu adevarat pe Aglaja si in momentul ala o simtea prin sentimentul de dragoste pe care i-l purta. Pentru ca numai atunci poti sa te contopesti tu ca actor cu peronajul pe care il iubesti."

NORA IUGA, scriitoare/traducatoare a romanelor Aglajei Veteranyi din limba germana in limba romana

----------------

"Edith Alibec shows an astonishing agility in her performance of the Polenta book. She plays the child, who cooks in the polenta, multifaceted, with a sure instinct for effect on stage. (A feature that the author of the novel possessed as an artist as well and which the narrator is given in the story.) Sometimes she is cheeky, sometimes timid, then full of confidence - and suddenly dark, hopeless, to slowly lighten again, to stand up - seemingly uninjured, and yet drawn. Alibec's rich and efortless oscillating repertoire of physical expressions is refreshing. She can show fidgety impatience just as self-evident as restraint, disappointment as natural as malicious joy, curiosity or mastery. And, of course, exaggerated fear. Everything precisely dosed. And again and again the spectator is surprised to find that for a moment someone else is on the stage - and then someone else - good solo players can evoke this impression.

One could only wish Fellini had discovered Edith Alibec. On the other hand it's nice to see she has a career ahead of her - and not behind."

JENS NIELSEN, partenerul Aglajei Veteranyi in trupa "Fabrica de ingeri" si administrator al operei ei

----------------

"De ce fierbe copilul în mămăligă? Păi, pentru că Edith Alibec este un omuleţ nostim care se joacă cu sufletele noastre folosindu-şi trupul, vocea şi inima cu un firesc debordant, cu drăgălăşenie şi mobilitate afectivă. Un text mustind de nuanţe emotive, ilustrat cu delicateţe şi inocenţă, ca într-o joacă, de o fetiţă deşteaptă ce mimează naivitatea, ţine sala în atitudinea aceea de beatitudine pe care şi-ar dori-o orice actor.

Fiecare secundă este o surpriză imprevizibilă în sine prin varietatea mijloacelor de exprimare ale artistei, de la pantomimă la jongleul cu inepuizabilele sale nuanţe vocale, cântec, tăceri, mişcare. Totul sub vălul unui umor trist, cu fineţe şi rigoare de bijutier.

Încărcat de imaginaţie şi inventivitate, acest recital este expresia pură a modului ideal prin care un actor inteligent transformă propria sa bucurie a ludicului în nestemate clipe de înălţare estetică dăruite spectatorului.

Parcă se-aud gândurile spectatorilor: “Numai de-ar da Dumnezeu să nu se mai termine!”

Te iubesc poate fi spus în multe feluri. Edith Alibec ne-a spus-o în felul ei."

VAL MĂNESCU, critic teatru

https://varanus-varanus.blogspot.com/2018/04/bacau-fest-monodrame-zilele-patra-si.html?m=1

----------------

"Sunt foarte fericita ca am cunoscut-o pe Edith. M-a impresionat spectacolul si profesionalismul de care a dat dovada.

Incidentul tehnic neasteptat m-a convins si mai mult de acest lucru, a dat dovada de o enorma stapanire de sine prin felul in care a reluat firul povestii, superb, absolut impresionant!

Am vazut-o pentru prima oara pe Edith in acest spectacol si m-a fascinat prin siguranta, umorul bine dozat din intonatie si gesturi, dar si puterea cu care a controlat perfect intensitatea crescanda a dramatismului din viata personajului.

M-a tinut in fiecare moment alaturi de trairile micii sale eroine, cu care se identifica la fiecare respiratie, miscare si tresarire discreta. Sunt fericita ca am asistat la unul din primele spectacole ale unei mari artiste ale scenii romanesti si europene, care dupa opinia mea, promite enorm."

OANA CUZINO, prezentatoare "Ce se intampla doctore?" la PRO TV

----------------

"Sunt convinsa ca decizia de a prezenta monologul lui Edith la Cabaret Voltaire a fost o una inspirata. Forta si inocenta Aglajei Veteranyi si-au gasit loc in universul scenic presarat cu mult talent. O sala intreaga a ras si a plans in fata acestei povesti induiosatoare si unice."

IRINA CORNIȘTEANU, director ICR Viena

----------------

"Un spectacol așa cum ar trebui să fie: dens, poetic, vizual. Niciun cuvânt nu e prea mult, niciun minut nu e prea lung."

CĂTĂLIN DORIAN FLORESCU, scriitor

----------------

“Wonderful poetry, lightness and at the same time depth, without providing any answers; You do not want to let her go in the end, this lonely girl...”

SVENJA HERMANN, lyricist

----------------

”Thanks to the simple production, she fills the space with her nuanced acting, her strength and her charm, and allows the text to flourish in its wealth of emotional worlds."

CHRISTIAN HALLER, writer

----------------

“Poetically staged with a brilliant, transformative actress.”

Sonja Caruso, teacher - Zürich

----------------

"Am fost ieri seara sa vad spectacolul "DE CE FIERBE COPILUL IN MAMALIGA", dramatizare facuta de Edith Alibec care si interpreteaza acest minunat one woman show.

In primul rand vreau sa salut curajul si originalitatea spectacolului, dupa ce o dramatizare facuta dupa acest roman s-a jucat cu mare succes la Teatrul Odeon in regia reputatului Radu Afrim, si acela un spectacol exceptional. Asadar se poate sa coexiste doua viziuni (si mai multe) complet diferite si complet valabile.

Tanara actrita Edith Alibec m-a impresionat prin tenacitatea si prin spiritul ei de a sintetiza acest roman, destul de stufos, ea reuseste singura pe scena sa-mi redea multitudinea de situatii, de personaje, doar cu o privire cu o intonatie sau un gest minimal.

Am apreciat aici plastica miscarii, combustia interioara si mai ales flacara talentului care mijea in ochii ei in fiecare moment al recitalului.

Da este un talent in plina ascensiune si in plina afirmare si curajul, tenacitatea si pasiunea sunt motoarele care o propulseaza, Toata aprecierea mea.

M-a incantat de asemenea armonia coloristica si judicioasa folosire a obiectelor si a costumelor, totul era intr-o nota de mare rafinament, la care a contribuit si regizoarea spectacolului Dana Paraschiv. Felicitari!

Ii doresc o cariera stralucita, mult succes cu acest one woman show cu care se poate prezenta in orice competitie nationala si internationala. BRAVOO! si aplauze!!!" LIANA CETERCHI, regizoare